środa, 13 marca 2013

Cheb pszenno-żytni z dodatkiem mąki razowej

Tym razem coś na słono. Ten chlebek piekłam już na różne sposoby, ale ta proporcja jest pyszna (przynajmniej tak uważa mój mąż) ;-).
Pieczenie chleba wbrew pozorom nie jest trudne. Zawsze bałam się ciasta drożdżowego, ale od kiedy pierwszy raz zrobiłam pączki które pięknie się udały, bardzo polubiłam to ciasto. Po paczkach przyszedł czas na drożdżówki, placki drożdżowe no i chleb. Udał się pięknie i od tej pory piekę chleb kilka razy w tygodniu. Zachęcam do wypróbowania przepisu :-)

Składniki

300g mąki pszennej
300g mąki żytniej
150g mąki pszennej razowej
15g drożdży świeżych
25g masła rozpuszczonego
450 ml ciepłej wody
1 łyżeczka cukru
1 1/2 łyżeczki soli

Wymieszać mąki z solą. Z drożdży i cukru przygotować rozczyn i dodać go do mąki wraz z masłem i wodą i wyrobić ciasto. Ja najczęściej pomagam sobie mikserem (z końcówkami do ciasta drożdżowego). Wyrobione ciasto przykryć ściereczką i zostawić w ciepłym miejscu na ok 90 minut do podwojenia objętości. Następnie uderzyć ciasto pięścią i ponownie lekko wyrobić ciasto, uformować bochenek i położyć na blaszkę wyłożoną papierem i obficie obsypaną mąką. Przykryć ściereczką i zostawić do wyrastania jeszcze na pół godziny. Po tym czasie naciąć w kilku miejscach nożem. Piec w piekarniku nagrzanym do 230 stopni przez ok 10 minut następnie skręcić temperaturę na 200 stopni i piec kolejne 20-25 minut. Studzić na kratce. Chleb powinien wydawać głuchy odgłos po uderzeniu od spodu.

Chleb można przygotowywać z różnych mąk, ważne żeby proporcje się zgadzały.

Piekarnik warto załączyć przed drugim wyrastaniem ciasta aby miał czas rozgrzać się przed pieczeniem. Ciasto nalezy włożyć do już rozgrzanego piekarnika a nie powinno wyrastać zbyt długo.


Smacznego!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz